HIK Elektronikus Felsőoktatási Tankönyv- és Szakkönyvtár
A Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális Tankönyvtár/vagy más megjelenítő által közvetített digitális tartalmat a felhasználó a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33. paragrafus (4) bekezdésében meghatározott oktatási, illetve tudományos kutatási célra használhatja fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti, letöltheti, arról elektronikus adathordozóra vagy papíralapon másolatot készíthet, adatrögzítő rendszerében tárolhatja. A Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális Tankönyvtár/vagy más megjelenítő weblapján található digitális tartalmak üzletszerû felhasználása tilos, valamint kizárt a digitális tartalom módosítása és átdolgozása, illetve az ilyen módon keletkezett származékos anyag további felhasználása.

18.2.1. Új elemek létrehozása

Feltelepítés után, ha elindítjuk az Enterprise Managert, az elénk táruló kép hasonló más adatbázis menedzselő programokhoz. A bal oldali panel treeview-ját ha lenyitjuk, láthatjuk a szervercsoportjainkat, azon belül a hozzáadott szervereinket.

Az egyes szervereket lenyitva kapjuk meg azok beállítási, lehetőségeit, illetve jellemzőinek leírását. Itt találhatók az adatbázisok is.

Az egyes elemekre jobb gombot nyomva kapjuk meg azt a pop-up ablakot melyből kiválaszthatjuk az új alelem létrehozását vagy tulajdonságainak beállítását.

A Databases/New DataBase-re kattntva létrehozhatunk egy új adatbázist. Itt meg kell adnunk annak nevét, és kiválaszthatjuk az adattárolás könyvtárát is illetve a merevlemez szabad és adatméret kezelésének módját is. Megadhatjuk, hogy az adatbázis szerver hova mentse a napló fájlokat. Ezeknek a méretét maximálhatjuk.

Mikor létrehoztuk az adatbázist, létrejön az adatbázis struktúra is, mely tartalmazza Táblákat, Nézeteket, Felhasználókat, Tárolt eljárásokat.

A tábla létrehozása úgy történik mint minden hasonló rendszerben. Megadjuk a mezőneveket, azok tipusait, hoszukat és hogy engedélyezzük-e a NULL értéket.

Ezeken kívül megadhatunk még az egyes mezőkről leírást, alapértelmezett értéket, Formulát és karakterkészletet. Megadhatjuk, hogy egy mező egyedi legyen-e. A kulcsok kiválasztásánál az adott mezőn jobb gombot kell nyomnunk és ott a Set Primary Key opcióval elsődleges kulcsnak választjuk az elemet. Bezáráskor menhetjük a táblát és adhatunk neki nevet. Ha a listában lévő, már létező táblákat akarjuk szerkeszteni, akkor azt az adott táblán jobb gombot nyomba a Design Table menüpontban tehetjük meg.

Kapcsolatokat ugyanolyan tipusú mezők közt hozhatunk létre. Ezt az eszköztáron található Manage Relationshipel tehetjük meg.

Az adatbázis elemei között található a Diagram is. Ez arra szolgál, hogy látbányosan szerkeszthessük a tábláinkat és a köztük lévő kapcsolatot. Amikor ebből újat hozunk létre egy varázsló segít összeállítani a megjelenítendő táblákat. Beállíthatjuk, hogy a kapcsolódó táblákatt automatikusan a listába rakja-e. A megjelenő tábláknál, ha a már Access-ben megszokott egyik elemtől a másikig húzzuk lenyomva az egeret, akkor megjelenik a kapcsolatokat létrehozó form kitöltve a megfelelő adatokkal. A táblán jobb hombra kattintva sok beállítási lehetőséget kapunk annak szerkesztésére, illetve megjelenítésére. Például, hogy akár csak a kulcsokat lássuk, vagy csak a tábla neveit. Ez a nagyobb projecteknél, a sok és sokelemű tábláknál nyújthat nagy segítséget a tervezésben. A kapcsolatot jelző összekötő szakaszt is tesreszabhatjuk, feliratozhatjuk.

Nézzük meg jobbazt azt a formot, ahol a kapcsolatokat állítottuk be. Itt a táblák teljes testreszabását elvégezhetjük

  • A első fül a Table: Itt az egyes táblák általános beállításai végezhetjük el. Mint például a tábla neve, tulajdonosa, egyedi mezője és a tábla leírása.

  • Columns: Itt az egyes mezőket szabhatjuk testre. Majdnem minden olyan beállítást elvégezhetünk mint amit a Design table alatt. A table name mellé kattintva kapunk egy ComboBox-ot melyből kiválaszthatjuk, hogy melyik táblát akarjuk módosítani. A Column name-el pedig az adott mezőt választhatjuk ki.

  • Relation: A kapcsolatok. Az említett beállításokon kívül még be lehet állítani, hogy hogyan módosuljon a gyerek tábla törléskor és módosításkor.

  • Indexes/Keys: Itt hozhatunk létre új indexeket és a létezőket testre szabhatjuk. A kiválsztott mezdő mellett meg kell adnunk, hogy növekvő vagy csökkenő indexet szeretnénk hozzárendelni.